Bent u opzoek naar gebiedsbeheersing bij gelijktijdige projecten?
Bent u op zoek naar een objectieve omgevingscoördinator?
Diensten Omgevingsformule
De Omgevingsformule heeft een aantal concrete diensten die wij leveren. Deze diensten zijn in verschillende fasen van het proces te onderscheiden, namelijk:
Plan inspiratie
Dit is de begin fase van een project waarin het project enkel nog een plan is. In de bouw wordt er dan vaak gesproken over het schets ontwerp (SO). Onze experts kunnen in deze fase vooraf gevaren herkennen voor de omgeving waar dan op voorhand rekening gehouden mee kan worden. Ook wordt in deze fase vaak de haalbaarheid van projecten al duidelijk om teleurstellingen te voorkomen. In praktijk zien wij nog vaak dat wij in deze fase niet als prioriteit worden beschouwd waardoor de problemen zich opstapelen en zij in de volgende fases ons hard nodig hebben. Hoewel wij wel van een uitdaging houden, gaat dit natuurlijk gepaard met vertraging en geen optimale uitkomst omdat niet alle specificaties dan nog veranderd kunnen worden. Ons advies luidt als volgt: ‘Denk preventief in plaats van correctief!’
Plan opmaak
Deze fase zal voornamelijk kijken naar wat in de bouw vaak ook wordt besproken als de voorlopig-, technisch- en definitief- ontwerp fases (VO, TO en DO). Experts zullen een BLVC bestek creëren die fungeert als ‘logistiek draaiboek’ waar de gedragsregels, met juridische werksfeer worden vastgelegd en onderhouden. Daarnaast zal deze bijlage gebruikt worden voor vergunningsaanvragen. Uiteraard worden hier extra beheersmaatregelen noodzakelijk geacht waarbij een BLVC plan wordt opgezet om te kijken naar extra hulpmiddelen en alternatieve werkmethodieken. De extra middelen en werknemers worden inzichtelijk gemaakt om een voorspelbare sloop- en bouw- opgave qua omgeving en logistiek te realiseren.
Plan coördinatie
Deze fase gaat van start zodra de eerste handelingen op het bouwterrein zijn verricht. Oftewel in bouwtermen tijdens het uitvoeringsontwerp (UO).
Standaardisatie
Dit is de laatste fase waarin het proces wordt geëvalueerd, waardoor het de volgende keer nog beter gaat. In deze fase staat ontwikkeling centraal. Het is een utopie om te geloven dat na eenmaal iets proberen het de volgende keer zonder hulp in een keer goed verloopt. Dit heeft tijd nodig. De tweede keer gaat natuurlijk al beter wat gepaard gaat met minder kosten en wellicht lukt het de derde keer zelf. Wij geven dan ook trainingen en workshops om onze kennis te delen en het proces ook in Nederland te standaardiseren. Hierover leest u hieronder meer!
De Omgevingsformule handelt naar het gebiedsbelang. Wij werken parttime aan uw project en hanteren fixed prices zodat u vooraf op de hoogte bent van de kosten.
Plan inspiratie
De plan inspiratie vindt plaats in de schetsontwerp fase (SO). Wij adviseren ieder om tijdens deze fasen ons al te contacteren zodat wij preventief te werk kunnen gaan in plaats van correctief. Wij hebben expertise over alles buiten de Bouwhekken waar voor velen niet de prioriteiten ligt maar wel de knelpunten. Wij hebben een structurele werkmethodiek waarbij wij in deze fasen al onmogelijkheden en problemen erkennen. In deze fasen hebben wij verschillende deliverables die wij nakomen, namelijk:
Voorbespreking (hier zitten geen kosten aan verbonden!)
Logistieke intake
Wat zijn ieders wensen en inzichten van de logistiek en omgeving
Wie worden hierin, per fase de aanspreekpunten.
Wat behoeft het project, om te voldoen aan wet- en regelgevingen, omtrent de omgeving
Quickscan
Maak de beperkingen rondom de vier grote thema’s Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie inzichtelijk en overdraagbaar naar alle betrokkenen. Met de mogelijkheden rond de mogelijke beïnvloedingen in deze. Waarna er ruimte tot een brainstormsessie is Verkennen van de verschillende alternatieven om van binnen naar buiten te werken
Workshop
Inzake gerelateerde wetgevingen en richtlijnen. Zodat er een overzicht ontstaat van need- en nice- to have. Met een voorspelbare calculatie van bijkomende omgevingscoördinatiekosten
Beleidskeuzewijzer
Welke vervoersbewegingen van welke activiteiten, worden op welk moment verwacht. Zodat de partijen ook kunnen gaan bewegen, wat eventueel fasering/ bundeling etc., doet met het collectieve aantal bewegingen. Zo mogelijk gerelateerd aan bestaande verkeersintensiteit modellen.
Plan opmaak
De plan opmaak vindt plaats in de voorlopig-, technisch- en definitief- ontwerp fases ( VO, TO en DO). In deze fasen hebben wij verschillende deliverables die wij nakomen, namelijk:
Haalbaarheidsstudio
Wat zijn de transparante bijkomende kosten, om logistiek en omgeving te coördineren. Betreft ruim 130 variëteiten, waarin we (uitsluitend in projectbelang) bemiddelen, om neutraliteit in de bouwketen te kunnen waarborgen. Denk hierbij aan crashdeck, ander (zero emissie) materieel, medewerkers, software Waar wenselijk onderbouwd met presentatie/ locaties/ opgaven/ (digitale) afspraken etc.
Bewegingen dashboard
Visualiseren van ons werkplan, om een goed dialoog met gemeente, winkeliers/ scholen/ bewoners/ evenementen te creëren. Met onderbouwingen om de overige functionaliteiten zo min mogelijke hinder te geven
Subsidie trajecten
Voor veel projecten zijn er mogelijkheden tot subsidie vergoedingen. Ook dit zoeken wij voor u uit om u te ontlasten.
Bouwlogistiek tender
Vaak wordt duurzaamheid, bouwlogistiek, omgevingscoördinatie etc., uitgevraagd in de aanbesteding. In de zg. EMVI-criteria, wordt de behoefte omschreven. Waarbij wij een plan van aanpak presenteren hoe wij deze behoefte inrichten tijdens de bouw. Zodat hier een onderscheidende meerwaarde uit ontstaat, om de opdracht gegund te krijgen.
BLVC hoofdlijnenplan
Een gemeente kent meer als alleen de afdeling bouwvergunning. Denk hierbij aan wegbeheer/ calamiteiten/ klimaatbeheersing etc. Deze dienen meegenomen te worden in een overdraagbaar plan
Sloop- en bouw veiligheid plan
Betrokkenen willen weten hoe je de werkzaamheden in detail, binnen de bouwhekken gaat uitvoeren. Hierin worden alle stappen beschreven en geïllustreerd. Waardoor het zogenaamd “improviseren ter plaatse” voorkomen wordt en partijen voor aanvang hun optimalisaties en hun kritieken kunnen inbrengen. Denk hierbij aan werken rond belendende percelen, meerder hijs- en hefmaterieel binnen elkanders werkbereik, werken boven/onder en langs elkaar, verkozen werkmethodieken, publieke inkijk, in te zetten emissie eigenschappen materieel nabij Natura2000 gebieden etc.
BLVC plannen
Uiteraard gaat dit enkele keren op en neer. En uiteraard worden hier extra beheersmaatregelen noodzakelijk geacht. Deze zaken zouden optioneel los van een ABK/bestek regels gehouden kunnen vormen, om de haalbaarheid te borgen. Onder- en neven aannemers verkiezen valbereik, beschikbaar (zero emissie) materieel, ervaring rond integrale gedragsregels, bonus- malus regelement etc
Tender plan
Een presentatie met het concrete plan om ieder op de hoogte te stellen voor de plan coördinatie fase wordt ingegaan. Optioneel met vormgeving, maquette bouw
Plan coördinatie
Deze fase is aangebroken wanneer het uitvoeringsontwerp (UO) is gemaakt. Gedurende deze fase leveren wij de volgende deliverables:
BLVC bestek
Een verplichte bijlagen, oftewel een intern draaiboek, bij alle inkopen van onder- en nevenaannemers. Waarin de gedragsregels, met juridische werkingssfeer, worden vastgelegd en onderhouden.
Verificatie
Alle betrokkenen dienen zich aan het interne draaiboek te houden. Dit bekijken wij periodiek met een kleuren systeem: groen, oranje en groen. Wij geloven niet dat het een fout is echter moet het niet blijven gebeuren. Hierbij werken wij met een belonings- en bestraffingssysteem.
Team samenstelling
Los van persoonscertificaten, dienen betrokkenen zich te conformeren aan de projectspecifieke (arbo 7.1) instructies. Dus voor machinisten, hijsbegeleiders aparte hijs- en hef- instructies met toetsing. Voor chauffeurs en planners, aparte route protocollen van inbellen, reserveren etc.
Weekly support
Wij zijn parttime wekelijks aanwezig voor begeleiding en knelpunten middels voortijdig anticiperen en focus ten tijden de kansen op correctief budget voor imago schade, aansprakelijkheden, bestuurlijke vragen, nadeelcompensaties, stagnaties en bouwvertragingen te reduceren. De weekly support is als een verzekeringpolitie, u kunt ook niet bij de verzekering aankomen wanneer u huis verbrand is, u moet ten alle tijden hier op voorbereid zijn mocht dit gebeuren door een verzekering af te sluiten. Zo werkt de Omgevingsformule ook!
Standaardisatie
De standaardisatie fasen is aangebroken wanneer het project succesvol is afgerond. Wij gaan met u om de tafel om het gehele proces te evalueren. Wij geloven namelijk dat met onze structurele werkmethodiek dit proces overdraagbaar is naar ieder project, dit betekend dat u niet bij ieder nieuw bouwproject weer dezelfde kosten aan ons hoeft te maken. Het is een utopie om te geloven dat u na eenmaal gebruik van onze methodiek de werkmethodiek overgedragen heeft kunnen zijn. De tweede keer zal het beter gaan en bij de derde keer willen wij dit realiseren. Om de werkmethodiek van de Omgevingsformule overdraagbaar te maken leveren wij extra middelen om onze kennis te delen, hierbij spreken wij de volgende deliverables:
Dag trainingen
De Omgevingsformule wilt haar kennis graag delen! Vandaar dat wij ook dag trainingen geven aan geïnteresseerden over het onderwerp en deze innoverende werkmethodiek. Het doel van deze training is om bewustwording te realiseren over die complexe onderwerp,
Klant specifieke aanvraag
Heeft u een specifieke aanvraag, een college op school, een workshop op bedrijf etc. dan staan wij hier natuurlijk ook voor open!
Vijf modules tot omgevingsformule
Bij de Omgevingsformule geloven wij er in dat je stappen kunt maken en intern kan groeien. Met onze methodiek helpen wij u groeien tot vijf sterren niveau.